måndag 2 februari 2009

Läsa om igen



Jag läser ytterst sällan om böcker men jag har en hylla där mina tänkbara omläsarböcker står. En av dem som jag har gått och tänkt på länge är Kerstin Ekmans Händelser vid vatten. Jag läste den när den gavs ut 1993 och tyckte då att den var fantastiskt bra. Spännande, trolsk och gåtfull. Frågan är väl bara om man blir besviken vid en omläsning. Det är så mycket som har betydelse för hur man upplever en bok. Var man befinner sig i livet, hur mycket tid man har, hur koncentrerat man kan läsa och en massa annat. Men en omläsning kan ju tvärtom ge en helt ny läsupplevelse. Det största problemet med omläsning är väl annars för min del att jag aldrig hinner i fatt allt det nya jag vill läsa. Jag hoppas dock att det här året ska bli min chans att läsa i fatt och vem vet - kanske läsa om också...


Boken belönades både med Augustpriset och Svenska Deckarakademiens pris för bästa svenska deckare. Fast den är så mycket mer än en deckare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LÄSSUGEN? SÖK HÄR!