onsdag 4 februari 2009

Vive la France!




Ibland när jag tittar i mitt bibliotek slås jag av hur lite franskspråkig litteratur jag har. En del av förklaringen är förstås att det inte översätts så mycket och att jag - dessvärre - inte kan läsa franska. (Trots franska i skolan) Ibland blir jag sugen på att lära mig franska igen, men jag vet inte hur jag ska hinna med. Tänk att kunna läsa fransk litteratur på originalspråket! Kanske när man blir pensionär... Nåväl, en mycket bra fransk deckarförfattare, som gavs ut av förlaget Bra Deckare, är Pierre Magnan. Han skriver polisromaner med härlig stämning som utspelar sig i Provence. Huvudpersonerna är kriminalkommissarien Laviolette och undersökningsdomaren Chabrand.
Cyklisternas tysta död 1983 (Le sang des atrides)
Guldsvampen 1983 (Le commissaire dans la truffière)
Skuggspel 1984 (Le secret des andrônes)
Den femte graven 1984 (Le tombeau d'Hélios)
Döden på berget 1985 (Les charbonniers de la mort)
Stenängeln 1986 (La maison assasinée)
Dödsbudet 1987 (Les courriers de la mort)
Dvärgen som älskade 1988 (La naine)


Sen har vi Fred Vargas. Två av hennes deckare med kommisarie Adamsberg har givits ut i Sverige och det kommer en tredje i mars. Får väl se om det kommer ännu fler?
1991 - L'Homme aux cercles bleus; The Chalk Circle Man
1999 - L'Homme à l'envers;
Seeking Whom He May Devour, Mannen som vände insidan ut 2005, (Prix Mystère de la critique)
2000 - Les quatre fleuves; The Four Rivers. Graphic novel (with Edmond Baudoin).
2001 - Pars vite et reviens tard; Have Mercy on Us All, Budbäraren 2004,
2002 - Coule la Seine (ill. by Edmond Baudoin).
2004 - Sous les vents de Neptune; Wash This Blood Clean from My Hand,
2006 - Dans les bois éternels; This Night's Foul Work, I de eviga skogarna (mars 2009)
2008 - Un lieu incertain; A Dubious Place
Såg ni förresten TV-serien i julas - Treudden? Mycket fransk och olik de anglosaxiska deckare vi är vana vid. Härligt!

Jag har inte glömt Kommisarie Maigret. Återkommer till honom senare, liksom till annat än deckare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LÄSSUGEN? SÖK HÄR!