fredag 13 februari 2009

Ryskt/Ukrainskt


Hittade fram Andrej Kurkovs roman Döden och Pingvinen. Jag hann inte så långt i går kväll men den verkar lovande. En smått absurd tragikomisk historia som utspelar sig i Ukraina. Jag har också fortsättningen Pingvin försvunnen. Jag vet inte om de är lika utpräglat satiriska som The President´s last love men jag skulle tro det. Andrej Kurkov föddes i St Petersburg men är är bosatt i Kiev. Han har arbetat som journalist och kameraman och är författare till flera romaner och barnböcker. Döden och pingvinen var den första av hans böcker som översattes till svenska. Det är roligt att läsa något från Ukraina - det hör ju inte precis till vanligheterna.





Jag kan inte påstå att jag läst särskilt många ryska eller fornsovjetiska författare. Dostojevski förstås, Solszjenitzyn, Pasternak men sen undrar jag om det är några fler...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LÄSSUGEN? SÖK HÄR!