fredag 27 februari 2009

Intelligent skräck



Ibland tycker jag om att läsa SKRÄCKROMANER. Men bra skräckromaner är ganska sällsynta. En av mina favoriter är John Ajvide Lindkvist. Jag var mycket skeptisk när jag först hörde talas om Låt den rätte komma in. En vampyrroman som utspelar sig i Blackeberg lät helt osannolik. Den är ruskig, blodig och hemsk på alla sätt men är också en jättefin barndomsskildring. Det finns i hans böcker ett stråk av vemod, sorg och allvar som tilltalar mig. Dessutom har han förstått att skräckromaner är en bra form för att skriva om människans villkor. Hanteringen av de odöda tyckte jag inte lika mycket om som den senaste Människohamn, som nästan är min favorit. Novellerna i Pappersväggar lyssnade jag på i uppläsning av författaren - mycket bra och underfundiga. LÄS DEM!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LÄSSUGEN? SÖK HÄR!