torsdag 29 januari 2009

Oj oj oj, nu blir det svårt...


Läste i SvD i går om en ny bok som fick mig att börja försöka fundera ut en ursäkt för att genast rusa till närmaste boklåda i dag. (eftersom vi får tidningen 800 meter från vägen läser jag aldrig dagens tidning till frukost - därav förseningen). Men jag lyckades hejda mig och sätter istället upp den på min önskelista. Boken som nästan fick mig på fall är Stefan Eklunds 52 samtal med en terrier.

Såhär står det på utgivande förlaget Cordias hemsida: "Den här morgonen talade vi om att avstå. Svante, terriern, hade fattat ett beslut. - Det finns så mycket man bör säga nej till, sade han och bejakade en av sin kropps mest repetitiva funktioner. - Ja, sade jag. Horace Engdahl har sagt... - Är du medveten om hur ofta du börjar en mening så där? sade Svante.

Under 52 morgonpromenader i ett gråregnigt Borås samtalar terriern Svante och hans husse Stefan om livet, kärleken och konsten, om sprit, fotboll och mat och om litteraturens roll i tillvaron. Vi får följa deras kärleksfulla gnabbande ända fram till det definitiva slutet.

"Det behövs en hund för att allt det mänskliga i kulturens värld ska uppenbaras!" Ur förordet av Göran Greider. Oemotståndligt eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LÄSSUGEN? SÖK HÄR!