fredag 30 januari 2009

P D James - fantastisk lady



När jag skrev om dystopier kom jag att tänka på en annan mycket bra roman, nämligen Children of men (Människors barn) av P D James. En ganska otäck framtidshistoria som också blivit filmatiserad. Annars är ju P D James mest känd för sina deckare. 16 stycken har hon skrivit, varav de flesta om kommisarie Dalgleish. Den första Cover her face (Slut hennes ögon) kom ut 1962 i England men först1991 i Sverige. Den första som gavs ut i Sverige var An unsuitable job for a woman (Ett opassande jobb för en kvinna) som kom 1974 och som jag läste då. Den senaste (inte den sista får vi hoppas) The private patient (Patienten) kom förra året. Den svenska översättningen kommer i vår. Jag har ännu inte läst den (engelska) men står på köplats 1 på biblioteket, så snart så. Om sitt långa och händelserika liv har hon själv skrivit i sina memoarer Time to be in Earnest (Dags att bruka allvar).

TV-serierna har gått i repris för inte så länge sedan. Tänk vilken skillnad i tempo det är fast de inte är så gamla. Jag är säker på att om de skulle göras nu så skulle man klämma ihop varje bok till en och en halv timmes avsnitt eller något sådant. Det hade ju blivit något helt annat! Varför har vi så bråttom?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LÄSSUGEN? SÖK HÄR!