tisdag 27 januari 2009

Dystopi





Wikipedia förklarar Dystopi såhär: "En dystopi är en fiktiv och futuristisk skildring av ett mardrömsliknande samhälle, ofta med ett politiskt budskap. Ordet är en sammansättning av grekiskans negation dys och utopi." Wikipedia har också en litteratur och filmlista över dystopiska verk. Per Odenstens En lampa som gör mörker platsar bra där. Den är ingen munter läsning, men fascinerande och gripande. Den gjorde mig lite frustrerad eftersom man aldrig riktigt får klarhet i vad som hänt - det är dock en del av tjusningen med boken. Läsvärd. Om man - liksom jag - tycker om dystopier kan jag tipsa om Vägen av Cormac Mc Carthy och The Pesthouse av Jim Crace. Jag ser också fram emot en kommande ny svensk dystopisk roman som jag hörde om i går på Kulturnyheterna. Återkommer om den. Har ni tips om bra dystopier tar jag tacksamt emot dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LÄSSUGEN? SÖK HÄR!