tisdag 12 maj 2009

Mila 18





När jag var på Föreintelsemuseet i Jerusalem gick jag igenom de rum som handlade om judarnas fruktansvärda situation i ghettot i Warsawa under Andra Världskriget. Plötsligt stod där om Mila 18, dvs. den underjordiska motståndsrörelsens högkvarter i ghettot. Jag mindes då att jag för många år sedan läste romanen Mila 18 av Leon Uris som ju handlar om detta och tyckte att den var fantastiskt bra. Jag läste även Exodus också den mycket bra tyckte jag då i alla fall. De finns att låna på biblioteket eller köpa begagnat. På engelska finns de forfarande i nya upplagor trots att de gavs ut redan i början av 1960-talet. Jag fick nästan lust att läsa om dem. Bilderna är hämtade från Forum för levande historia http://www.levandehistoria.se/node/1580

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LÄSSUGEN? SÖK HÄR!